Czy klient może dokonać zwrotu w lombardzie?

Coraz więcej osób nie tylko zaciąga w lombardzie pożyczki pod zastaw, ale i dokonuje tam regularnych zakupów. Oferta jest bowiem niezwykle bogata, a do tego możemy tam kupić rzeczy w bardzo dobrej cenie. Pozostaje jednak pytanie, czy w lombardzie możemy dokonywać zwrotów?

Co możemy kupić w lombardzie?

Na początku zastanówmy się, co właściwie możemy zakupić w lombardzie? Otóż wszystko zależy od oferty konkretnego punktu handlowego. Oferta handlowa zależy od tego, co dokładnie przyjmuje w zastaw dany lombard. Niektóre z nich zajmują się udzielaniem pożyczek jedynie pod zastaw złota, biżuterii czy sprzętów AGD. Inne zaś przyjmują od swoich klientów niemal wszystko, co przedstawia jakąkolwiek wartość rynkową. Dlatego też w wielu miejscach znajdziemy przeróżne rzeczy – od biżuterii, przez zabawki dla dzieci, aż po sprzęty gospodarstwa domowego. Każdy zainteresowany klient może w krótkim czasie nabyć przedmiot – wystarczy tylko przyjść do lombardu i za niego zapłacić. Miejmy jednak świadomość, że w lombardzie kupimy głównie rzeczy używane, choć nierzadko można w nich znaleźć również takie, które nie zostały nawet wyjęte z opakowania.

Czy zakupiony przedmiot można zwrócić?

Klient, który dokona zakupu jakiegoś przedmiotu, ma prawo do jego zwrotu w ciągu 14. dni od momentu otrzymania go do swojej dyspozycji. Przepis ten ustawodawca wprowadził w 2014 roku, gdy bardzo popularna stawała się sprzedaż internetowa. To właśnie zakupów online dotyczy ten zapis. Klient nie ma bowiem możliwości zapoznania się ze specyfiką przedmiotu w momencie jego zamawiania, zatem powinien mieć on możliwość dokonania zwrotu, gdy ten nie będzie spełniał jego oczekiwań. Dotyczy to jednak wyłącznie przedmiotów zakupionych przez internet, bez względu na to, w jakim dokładnie sklepie. Rzeczywiście, wiele lombardów działa dziś nie tylko stacjonarnie, ale również w sieci. To zaś sprawia, że możemy dokonywać zakupów bez wychodzenia z domu, lecz jednocześnie nie możemy poznać specyfiki przedmiotu przed zawarciem transakcji. Zgodnie z prawem przysługuje nam możliwość zwrotu zamówionego z lombardu produktu w ciągu 14 dni. Co jednak w przypadku, gdy kupiliśmy coś w lombardzie stacjonarnym? Tutaj sytuacja nie jest tak oczywista, jak mogłoby się wydawać. Teoretycznie klient widzi bowiem, co kupuje oraz w jakim dokładnie przedmiot jest stanie. Czy może więc dokonać jego zwrotu? Wszystko zależy od polityki lombardu. Niektóre z nich stosują tutaj termin 14 dni, tak jak w przypadku sprzedaży internetowej. Inne zaś oferują swoim klientom więcej czasu na zwrot, na przykład 3 tygodnie bądź nawet 30 dni. Są i takie, które nie dają możliwości dokonania zwrotu zakupionego stacjonarnie towaru. Zapytajmy więc przed dokonaniem transakcji, jaka dokładnie jest polityka danego lombardu, aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemnych niespodzianek.

Warunki zwrotu

Każdy lombard jasno określa, na jakich zasadach klienci mogą zwracać zakupione przedmioty. Dotyczy to zarówno punktów stacjonarnych, jak i lombardów, które działają w internecie. Wymagają one, aby towar był w stanie nienaruszonym, co oznacza, że nie można go użytkować nawet przez krótki czas. Jeśli dany produkt był nowy, powinien on posiadać metkę. Inaczej jest w przypadku przedmiotów używanych – nie mogą one nosić śladów użytkowania w czasie, gdy były własnością kupującego. Jeśli pracownik lombardu uzna, że przedmiot był używany, może go nie przyjąć z powrotem.

Zwrot towaru wadliwego

Klienci lombardów mają możliwość zwrócić towar, który okazał się być wadliwy. Co to dokładnie oznacza? Otóż chodzi o to, że dana rzecz nie nadaje się do dalszego użytkowania, lecz wynika to z ogólnego złego stanu technicznego. Zwrot towaru w takim przypadku przypomina zgłoszenie reklamacji, którą lombard może uwzględnić, lecz może ją również odrzucić. Pracownik uwzględnia żądanie klienta, jeśli towar rzeczywiście okaże się być wadliwy. Jeżeli zaś jego wady wynikają ze sposobu, w jaki był użytkowany, to lombard nie uzna reklamacji. Klient może domagać się zwrotu pieniędzy bądź wymiany przedmiotu na inny, pełnowartościowy. Najczęściej w lombardach nie ma dwóch, dokładnie takich samych rzeczy, co w kontekście wymiany jest nieco problematyczne. Niemniej jednak klient może zdecydować się na podobny przedmiot o podobnej wartości. Jeśli cena zakupu nowego przedmiotu przekroczy wartość reklamowanego, to klient może po prostu dopłacić.

Zwrot w lombardzie – na jakich zasadach?

Klient, który chce zwrócić towar, musi zgłosić się z nim do lombardu bądź po prostu go odesłać, w przypadku lombardów internetowych. Dodatkowo klient musi przedstawić dowód zakupu – wystarczy paragon. Jeśli zwrot jest klientowi należny, to lombard dokona przelewu właściwej kwoty w ciągu 14 dni. Jeżeli klient płacił gotówką, zostanie mu ona zwrócona na miejscu. Jeżeli zaś kartą, lombard dokona zwrotu na kartę. Co istotne, klient nie ponosi tutaj żadnych, dodatkowych kosztów – należy mu się zwrot całej kwoty, jaką zapłacił za konkretny przedmiot. Wyjątkiem jest koszt przesyłki, który klient w większości przypadków musi opłacić we własnym zakresie.