Genialny wynalazek, który popchnął świat do przodu. Jak zbudowany jest kontener morski?

Gdy w powszechnym rozumieniu mówi się wynalazkach, które zmieniły naszą cywilizację, na myśl przychodzą raczej spektakularne nowinki technologiczne takie jak silnik parowy czy rakiety kosmiczne. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę z tego, że najbardziej istotnymi odkryciami okazały się być przedmioty z pozoru trywialne: pług do orania pola, trójpolówka, czy… zestandaryzowany kontener morski, którego stworzenie pozwoliło niewyobrażalnie zmniejszyć koszty transportu morskiego, co było głównym powodem zintensyfikowania handlu morskiego i, w konsekwencji, znaczącego rozwoju światowej gospodarki. Dlaczego wynalazek ten zmienił świat? Jaka jest budowa kontenera morskiego https://www.balticon.pl/sprzedaz-kontenerow-morskich/?

Krótka historia kontenerów morskich

Choć zestandaryzowane sposoby masowego transportu dóbr z fabryk powstawały już w pierwszej dekadzie XX wieku, prawdziwym początkiem historii kontenerów morskich są lata 50. Właśnie wtedy amerykański milioner Malcolm McLean zaprojektował pierwszy kontener morski, budowa którego pochłonęła większość jego oszczędności. Zestandaryzowane, jednolite kontenery transportowe okazały się dla branży transportowej najważniejszym odkryciem XX wieku. Technologia ta nie tylko znacząco zmniejszała koszty morskiego przewozu dóbr, ale także znacząco ułatwia i przyspiesza proces, który dotychczas polecał na wielokrotnym ręcznym przeładowywaniu przewożonych towarów. Ogromny sukces wynalazku doprowadził do powstania Międzynarodowej Konwencji o Bezpiecznych Kontenerach (angielski skrót CSC od International Convention for Safe Containers), a także tzw. standardów ISO, które ujednolicają budowę kontenerów morskich https://ecocontainers.com/33-budowlany i pozwalały na dodatkowe oszczędności przy budowie zarówno infrastruktury portów, jak i samych kontenerowców.

Kontenery morskie – budowa i wytrzymałość

Podstawą konstrukcji standardowego kontenera morskiego jest niezwykle wytrzymała stalowa rama złożona z 4 słupków narożnych (których wytrzymałość pozwala na utrzymanie ciężaru co najmniej 9 kolejnych kontenerów wypełnionych towarami), 2 belek wzdłużnych górnych, 2 belek wzdłużnych dolnych, a także 2 belek poprzecznych dolnych i 2 belek poprzecznych górnych, zwanych także belką frontową oraz belką drzwiową. Szkielet konstrukcji uzupełniają jej kolejne elementy, których zdaniem jest zwiększenie wytrzymałości kontenera, a także jego stabilizacja. Są to tzw. poprzeczne żebra, które pełnią funkcję wsporników konstrukcji. Pomiędzy każdym z „żeber” znajdują się specjalne kieszenie, które wypełniane są materiałem tworzącym podłogę. Na poprzecznych żebrach najczęściej znajduje się także tzw. gęsia szyja, która ułatwia wyładowywanie kontenera oraz obniża wysokość jego naczepy. Warto przy tym zauważyć, że to stalowe naroża zaczepowe stanowią najważniejszy element konstrukcji, który wytrzymywać musi ogromne obciążenia. Jeżeli chodzi o dobry w użyciu kontener morski, budowa całości powinna zawsze na pierwszym miejscu stawiać bezpieczeństwo obsługujących go robotników, a także transportowanych towarów.

Ściany, drzwi i wnętrze kontenera

Ściany, dach oraz podłoga kontenera wykonane są ze sklejki kontenerowej, która jest specjalnym kompozytem materiałowym odpornym na działanie słonej wody, a w konsekwencji umożliwiającym długotrwałe użytkowanie produktu. Kontenery są rzecz jasna wodoodporne i szczelne, co pozwala na użycie ich do morskiego transportu towarów wrażliwych na działanie wody. Drzwi kontenera otwierają się na zewnątrz i są niezwykle skomplikowanym mechanizmem, przypominającym nieco drzwiczki do sejmu – oczywiście bez konieczności wprowadzania kodu! Bezpieczeństwo przewożonych towarów zapewniają stalowe rygle oraz gumowe uszczelki, które stanowią gwarancję szczelności. Rączki rygli są zablokowane przez zamknięcie celne, a w przypadku wartościowych towarów istnieje możliwość zamontowania dodatkowego zamka. Na drzwiach umieszczona jest także szczegółowa informacja dotycząca przewożonego towaru oraz historii samego kontenera – jego właściciela, długości eksploatacji itp. W kwestii wnętrza kontenerów morskich budowa https://ecocontainers.com/28-reefer tychże jest minimalistyczna i ma na celu maksymalne wykorzystanie dostępnego miejsca do przewozu towarów. Na ścianach niektórych, wyspecjalizowanych kontenerów znajdują się rowki manipulacyjne i rowki uchwytów kleszczowych, które przydają się przy załadunku i rozładunku niektórych towarów. Większość kontenerów posiada jednak całkowicie gładkie ściany.

Wygoda i bezpieczeństwo

Wynalazek McLeana pozwolił zoptymalizować współczesny transport morski i doprowadził do stworzenia niezwykle skutecznego i taniego systemu dostarczania towarów z terenu jednego państwa do drugiego. Budowa kontenerów morskich https://www.balticon.pl/kontenery-magazynowe/ jest kamieniem węgielnym stojącym u podstaw całego współczesnego handlu światowego, niezależnie od konkretnej branży. Zarówno chińskie zabawki, rosyjskie kałasznikowy, jak i brazylijski kauczuk transportowane są właśnie za pomocą kontenerów. Warto przy tym zaznaczyć, że transport morski to wciąż intensywnie rozwijająca się gałąź gospodarki, a każdego roku kontenery morskie zyskują coraz to kolejne usprawnienia technologiczne.