Brama garażowa przesuwna – jak zrobić?

Niezbędnym elementem każdego garażu jest brama, która będzie do niego prowadziła. Bez tego nie spełniałby on swoich podstawowych funkcji. Wśród różnego rodzaju bram, coraz częściej spotkać możemy bramy przesuwane. Jak je zrobić?

Czym jest brama garażowa?

Brama to nic innego jak rodzaj drzwi, które prowadzić będą do garażu. Co istotnie drzwi te muszą być na tyle duże, by zmieścił się w nich nie tylko człowiek, ale i pojazd, który ma być w pomieszczeniu garażowany. Do tego bowiem przede wszystkim służyć ma brama garażowa – aby można było swobodnie wprowadzić pojazd do garażu.

Tego typu bramy są zazwyczaj solidne i ciężkie. Można co prawda otwierać je ręcznie, ale ze względu na wagę coraz częściej korzystamy z napędu do bramy, który pozwala na ich automatyczne otwieranie. Ciekawostką są także przesuwane bramy garażowe.

Jakie są rodzaje bram garażowych?

Możemy spotkać się z różnymi rodzajami tego typu zabezpieczenia. Najczęściej są to bramy garażowe rozwierane, rolowane lub przesuwane. W zależności od ich wielkości, bramy takie mogą składać się z jednego panelu, lub nawet kilku. Różnica polega przede wszystkim na tym, ile samochodów jednocześnie ma mieć możliwość przejechania przez bramę. W przypadku bram złożonych z jednego panelu, uzyskamy mały przejazd, w którym zmieści się tylko jeden pojazd. Dopiero po dodaniu kolejnych paneli będzie możliwość przejazdu kolejnych aut.

Bramy mogą być także otwierane ręcznie, lub automatycznie. Ręczne ich otwieranie niekiedy wymaga użycia nie lada siły. Napędy do bram pomagają uniknąć tego problemu. W przypadku bram rozwieranych do góry unoszą drzwi, a w przypadku rolowanych – zsuwają je do rolki zamontowanej nad drzwiami. Pozostaje jeszcze brama przesuwna. W takim wypadku napęd po prostu przesuwa skrzydło bramy po szynach na boki.

Zalety bramy przesuwnej

Brama przesuwna to coś, w co zazwyczaj zaopatrywane są ogrodzenia posesyjne, jednak warto zauważyć, że również w przypadku garażu takie rozwiązanie ma swoje zalety. Po pierwsze, taka brama nie zajmuje dużo miejsca. Jeśli garaż mieści się w szerokim budynku, po rozsunięciu brama po prostu zachodzi na jego ściany. Nie potrzebujemy więc dodatkowej przestrzeni przed garażem, aby brama mogła się otworzyć. Nie jest także koniecznie montowanie skomplikowanych systemów, jakie musimy zamontować nad wejściem w przypadku bram rolowanych.

Co więcej, taka brama nie będzie także niszczyła podłoża ani progu. O ile brama rolowana zamykając się uderza w próg, a brama rozsuwana może ryzować podjazd – z bramą przesuwaną nie będziemy mieć takich problemów. Zamontowana ona jest na szynach, po których skrzydło bramy bez problemu się prowadzi. Oznacza to także, że zamykanie takiej bramy może być też po prostu cichsze niż w przypadku pozostałych rodzajów.

Nie można również pominąć że tak samo jak w przypadku ogrodzenia wyposażonego w bramę przesuwną, tak i tutaj po zamontowaniu w niej napędu możemy otwierać ją za pomocą pilota. Warto również nadmienić, że jako że brama nie otwiera się tak jak brama rozwierana, nawet duże przeciągi nie są w stanie uchylić bramy.

Brama garażowa przesuwna – jak zrobić?
Wykonanie bramy przesuwnej jest stosunkowo proste i nie wymaga kolosalnych nakładów finansowych. Wystarczy zdecydować się na wybrany rodzaj bamy i zaopatrzyć w niezbędne narzędzia.

Szynowa czy samonośna?

Zanim zabierzemy się do montażu bramy czeka nas decyzja dotycząca tego, czy będzie to brama szynowa, czy może brama samonośna. Szynowa, jak sama nazwa wskazuje, przesuwa się po szynie. Jest to dosyć wygodne rozwiązanie, ponieważ taką bramę przesuwa się bardzo łatwo. Jednak minusem jest to, że szynę trzeba regularnie czyścić.
Brama samonośna nie wymaga szyny, a więc łatwiej jest ją utrzymać w czystości. Jednak jej budowa jest nieco trudniejsza i bardziej kosztowna, ponieważ skrzydło przesuwające się kilka centymetrów nad ziemią potrzebuje jakiejś przeciwwagi.

Co będzie potrzebne?

Żeby zrobić bramę przesuwaną będziemy potrzebować przede wszystkim skrzydła tejże bramy. Możemy zdecydować się na jeden duży panel, przesuwany w jedną stronę, lub dwa panele rozsuwane na boki.

W zależności od tego, czy zdecydujemy się na bramę szynową czy samonośną, potrzebujemy także szyny lub podnośnika z przeciwwagą. Do tego niezbędna będzie także wiertarka, poziomica, miara oraz zestaw śrubokrętów.

Jak zamontować bramę?

W pierwszej kolejności musimy zamontować szynę lub podnośnik z przeciwwagą. To na nich będzie przesuwała się brama, więc zanim one znajdą się na swoim miejscu, nie ma możliwości by zamontować jeszcze skrzydła. Jeśli chcemy, aby brama otwierała się przy pomocy napędu, to dobry moment żeby go zamontować. Jeśli jednak na ten moment zdecydujemy się na bramę przesuwana ręcznie – nic straconego. Jeśli zmienimy zdanie, napęd możemy dodać później.

Po umieszczeniu okół wjazdu do garażu szyny lub podnośników z przeciążeniem przychodzi czas na montaż bramy. Będzie ona prawdopodobnie dosyć ciężka, pamiętajmy więc by zapewnić sobie kogoś do pomocy. Po zamontowaniu skrzydła upewnijmy się, że brama łatwo się rozsuwa i jest stabilnie osadzona we wjeździe. Będzie to gwarancją naszego bezpieczeństwa.
Nie możemy także zapomnieć o dodaniu odpowiedniego zabezpieczenia. Może to być kłódka lub zamek. Istotne jest to, żeby brama nie dała się otworzyć przez niepowołane osoby.